Waarom afvallen niet lukt

Hoe vaak hoor je niet dat mensen hun hele leven bezig zijn met afvallen. Poging na poging mislukt. Het bekende jojo effect treedt op en je wordt zwaarder dan je daarvoor was. Als je wil afvallen zijn er een aantal redenen waarom het niet lukt.  

Crash Dieet

Als eerste natuurlijk een crash dieet volgen, door heel weinig (calorieën) te eten. Na verloop van tijd stop je weer, omdat je het niet kan volhouden. Inmiddels is je lichaam gewend geraakt aan de kleine hoeveelheden die je binnen krijgt en past zich aan. Als je daarna weer normaal gaat eten, zal je lichaam dit niet meteen registeren, die staat immers nog in de spaar stand. Alle extra’s worden opgeslagen en zo wordt je zwaarder, het bovengenoemde jojo effect. 

Afbeelding met binnen, foto, zitten, poseren

Automatisch gegenereerde beschrijving

Hormonen

Ook kunnen je hormonen uit balans zijn. Leptine bijvoorbeeld is het verzadigingshormoon. Als deze niet goed werkt hebt je continue een hongergevoel. Aan de andere kant als je hersenen dit hormoon niet goed herkennen, kan er geen actie worden ondernomen. En jij blijft achter met een extreem honger gevoel. En dan zul je blijven eten.. 

Medicijnen

Een andere reden zouden medicijnen kunnen zijn. Bepaalde medicijnen staan er bekend om dat je er meer van gaat eten, of dat het de stofwisseling beïnvloedt. 

Genen

Ook kunnen genen invloed hebben. Helaas kun je hier niets aan doen.  

Maar er zijn redenen waar je wel invloed op hebt.

Darmflora

De darmflora (darm bacteriën) helpt bij de spijsvertering, de stoelgang en speelt een rol bij het immuunsysteem. Daarnaast produceren de bacteriën onder andere vitamines, breken schadelijke stoffen af en voorkomen de goede bacteriën dat slechte bacteriën en ziektemakers zich in je darmen kunnen nestelen. Als je gezonder/anders gaat eten, zullen de darm bacteriën een breder spectrum krijgen, en dus voor een betere spijsvertering kunnen zorgen.

Slaap en ontspanning

Wat je misschien niet weet is dat slaap en ontspanning ook invloed hebben op je stofwisseling. Hoe beter je slaapt, hoe meer je lichaam in balans komt en dus een bepaald evenwicht gaat krijgen. 

Stress

Als laatste wil ik nog iets zeggen over stress. Stress is een heel slechte raadgever als het chronisch wordt. Te veel stress zorgt ervoor dat alle energie naar je handen en je voeten gaat, om te zorgen dat je kunt vechten, vluchten of verstijven. Energie voor je stofwisseling is niet meer beschikbaar. Alles op dat gebied staat als het ware stil. En dan kom je aan. Stress kun je proberen te verminderen door regelmatig te bewegen, bijvoorbeeld met een wandeling in de natuur met een focus op je ademhaling.

Ik hoop dat je inzicht hebt gekregen in de redenen van overgewicht hebben / krijgen.  Als je vragen hebt, aarzel niet om contact op te nemen. Lieve groet, Ingrid 

Ingrid van den Camp

Ingrid van den Camp

Leefstijlcoach

Share This